PAULINA NOWAK-DRAPIŃSKA: IMAGINACJE – POEZJA OKIEM KAMERY, CD 2 (R. SZ. 2015-2016)

Część trzecia projektu Pauliny Nowak-Drapińska pt. „Imaginacje – poezja okiem kamery„.

Część druga projektu.

9 maja 2016

Oto filmy prezentowane w kategorii „etiuda”:

Etiuda 50 shades of cebula, zrealizowana przez grupę: Zofia Goyke, Katarzyna Kowalczyk, Katarzyna Lendzion, Wiktoria Marczyńska, Karolina Wachowska, Zuzanna Wierzbik, na podstawie wiersza Cebula Wisławy Szymborski

 

 

Etiuda Kot sam w domu, zrealizowana przez grupę: Natalia Lewenko, Aleksandra Płużyczka, Zofia Zygier, na podstawie wiersza Kot w pustym mieszkaniu Wisławy Szymborskiej.

Etiuda Wiosenny taniec, zrealizowana przez grupę: Aleksandra Bozio, Anna Szafrańska, Patrycja Szczepanek, na podstawie wiersza Ratunku Agnieszki Osieckiej.

Etiuda 52o14’N21o01E, zrealizowana przez grupę: Milena Dudek, Wiktoria Durka, Jagoda Kwapień, Julia Wrzosek, do utworu Następna stacja Taco Hemingway’a.

Etiuda Tak myślę…, zrealizowana przez grupę: Jolanta Janasik, Aleksandra Żuczko, na podstawie wiersza Portret kobiecy Wisławy Szymborskiej.

Etiuda My kobiety, zrealizowana przez grupę: Daria Brzostowska, Sylwia Gut, Junona Kilian, Dominika Skorek, Alina Stefaniuk, Michalina Warchoł, na podstawie wiersza Portret kobiecy Wisławy Szymborskiej.

Etiuda Fete des saints zrealizowana przez grupę: Borys Bartkiewicz, Wiktor Kumór, Mikołaj Matuszewski, Karol Piechowicz, Bartłomiej Stokowiec, na podstawie wiersza Walentynki Tadeusza Różewicza.

Etiuda Jedno się kończy, drugie zaczyna, zrealizowana przez grupę: Natalia Berezka, Maja Bigosińska, Kamila Michalak, Dominika Prokocka, na podstawie wiersza Koniec i początek Wisławy Szymborskiej.

Etiuda na podstawie wiersza Nic dwa razy Wisławy Szymborskiej, zrealizowana przez grupę: Zuzanna Chmielewska, Dominika Góra, Anna Kaczyńska, Marta Jarząbek.

Etiuda Cień, zrealizowana przez grupę: Konrad Chomiuk, Krystian Godowski, Oskar Imiołek, Jakub Jędrych, Krzysztof Lipka, Szymon Maciejczak, na podstawie wiersza Cień Wisławy Szymborskiej.

Etiuda Miejskie grzechy, zrealizowana przez grupę: Julia Gombińska, Anna Głowala, Kacper Cimachowski, Emil Clerc, Adam Daniluk, Jan Kośnic, Szymon Pluta, na podstawie wiersza Chrystus miasta Juliana Tuwima.

Etiuda Zguba, zrealizowana przez grupę: Michał Gemzała, Maksymilian Kocon, Maciej Schiele, Jakub Świeciński, na podstawie wiersza Klucz Wisławy Szymborskiej.

Etiuda Piekło, zrealizowana przez grupę: Filip Chojniarz, Wojciech Drach, Mikołaj Nowocień, Jakub Raban, Kacper Zmysłowski, na podstawie wiersza Piekło Zbigniewa Herberta.

Etiuda Wobec siebie, zrealizowana przez grupę: Piotr Balsam, Mateusz Ryszewski, Łukasz Węcławski, Patryk Zakrzewski, na podstawie wiersza Człowiek człowiekowi Edwarda Stachury.

Etiuda Zagubiony Peter, zrealizowana przez grupę: Daniel Ciecierski, Marcel Orłowski, Kacper Pietrzak, Stanisław Świtkowski, Patryk Wakuliński, Sebastian Wielądek, na podstawie wiersza Człowiek człowiekowi Edward Stachura.

Etiuda Rozmowa liryczna, zrealizowana przez grupę: Klaudia Furmankiewicz, Natalia Kowalczyk, Karolina Sobańska, Marta Zbierzchowska, Łukasz Mamiński, na podstawie wiersza Rozmowa liryczna Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

Etiuda Always in my heart, zrealizowana przez grupę: Julia Furmankiewicz, Klaudia Furmankiewicz, Klaudia Jasińska, Julia Jezierska, Dominik Ziętala, na podstawie wiersza Rozmowa liryczna Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

Etiuda Pięć minut świra, zrealizowana przez grupę: Weronika Berezka, Emma Ceryngier, Anna Luranc, Mateusz Domaradzki, Adrian Urbanek, na podstawie wiersza Casablanca Marcina Świetlickiego.

Etiuda Rycerz Ortalionu, zrealizowana przez grupę: Patryk Dudek, Piotr Kowalewski, Jakub Kucharzewski, Krzysztof Markowski, Łukasz Mróz, Jan Siwiński, na podstawie wiersza Nike, która się waha Zbigniewa Herberta.

Etiuda Blok nr 13, zrealizowana przez grupę: Sara Cimek, Aleksandra Koniec, Zuzanna Koszyka, Anna Szafrańska, Kamil Juchniewicz, Kacper Kaczkowski, na podstawie wiersza Zostawcie nas Tadeusza Różewicza.

Etiuda Upadłe anioły, zrealizowana przez grupę: Wiktoria Kossakowska – Wojdaszka, Julia Łuczak, Oliwka Pierzchała, Gabriela Surma, na podstawie wiersza Raj utracony Dominika Kaszuby.

Etiuda Razem, ale osobno, zrealizowana przez grupę: Karolina Krajewska, Kinga Kruk, Wiktoria Kruk, Wiktoria Wiśniewska, Michał Zarzycki, na podstawie wiersza Negatyw Wisławy Szymborskiej.

Etiuda na podstawie wiersza Modlitwa dziękczynna z wymówką Andrzeja Bursy, zrealizowana przez grupę: Jan Binzer, Jakub Michalski, Mateusz Szostek.

Etiuda Zastanów się, zanim, zrealizowana przez grupę: Joanna Dziarnowska, Anna Rafińska, Kamil Motucki, Jakub Piórkowski, Rafał Vobożil, na podstawie wiersza Ona sobie tego nie życzy Edwarda Stachury.

A tutaj prezentowane na festiwalu reklamy:

Reklama książki Weronika postanawia umrzeć P. Coelho, zrealizowana przez grupę: Aleksandra Bozio, Anna Szafrańska, Patrycja Szczepanek.

Reklama książki Dopóki nie powiem do widzenia S. Spenser – Wendera, zrealizowana przez grupę: Jolanta Janasik, Aleksandra Żuczko.

Reklama książki The Hunger Games S. Collinsa, zrealizowana przez grupę: Aleksandra Frątczak, Małgorzata Smolaga, Oliwia Tarnowska, Magdalena Zapisek, Filip Głodowski.

Reklama książki Pretty Little Liars S. Sheparda, zrealizowana przez grupę: Zofia Goyke, Katarzyna Kowalczyk, Katarzyna Lendzion, Wiktoria Marczyńska, Karolina Wachowska, Zuzanna Wierzbik.

Reklama książki Fangirl Rainbow Rowell, zrealizowana przez grupę: Natalia Lewenko, Aleksandra Płużyczka, Zofia Zygier.

Reklama książki Zmień swoje życie z Ewą Chodakowską, zrealizowana przez grupę: Milena Dudek, Wiktoria Durka, Jagoda Kwapień, Julia Wrzosek.

Reklama książki Władca Pierścieni J.R.R. Tolkiena, zrealizowana przez grupę: Borys Bartkiewicz, Wiktor Kumór, Mikołaj Matuszewski, Karol Piechowicz.

Reklama książki Gwiazd naszych wina J. Greena, zrealizowana przez grupę: Natalia Berezka, Maja Bigosińska, Kamila Michalak, Dominika Prokocka.

Reklama książki Harry Potter J. K. Rowling, zrealizowana przez grupę: Zuzanna Chmielewska, Dominika Góra, Marta Jarząbek, Anna Kaczyńska.

Reklama książki Metro 2033 D. Głuchowskiego, zrealizowana przez grupę: Julia Gombińska, Anna Głowala, Kacper Cimachowski, Emil Clerc, Adam Daniluk, Jan Kośnic, Szymon Pluta.

Reklama książki Tajemniczy ogród F. Burnetta, zrealizowana przez grupę: Magdalena Kania, Katarzyna Piwowarska.

Reklama książki S.T.A.L.K.E.R., zrealizowana przez grupę: Konrad Chomiuk, Krystian Godowski, Oskar Imiołek, Jakub Jędrych, Krzysztof Lipka, Szymon Maciejczak.

Reklama książki Kuchnia polska. Szkoła gotowania wg Marka Łebkowskiego, zrealizowana przez grupę: Pola Dzienisiuk, Julia Rejman, Michał Dudek.

Reklama książki Tomek wśród łowców głów A. Szklarskiego, zrealizowana przez grupę: Piotr Balsam, Mateusz Ryszewski, Łukasz Węcławski, Patryk Zakrzewski.

Reklama książki Sposób na Alcybiadesa E. Niziurskiego, zrealizowana przez grupę: Filip Chojniarz, Wojciech Drach, Mikołaj Nowocień, Jakub Raban, Kacper Zmysłowski.

Reklama książki W pustyni i w puszczy H. Sienkiewicza, zrealizowana przez grupę: Dominik Graba, Szymon Grabski, Kacper Jancik, Igor Rudnik.

Reklama książki Dziennik cwaniaczka J. Kinney’a, zrealizowana przez grupę: Konrad Krużyński, Jakub Trojanowski, Jan Trzciński, Mateusz Wysocki.

Reklama książki Krzyżacy H. Sienkiewicza, zrealizowana przez grupę: Cezary Chwaściński, Mikołaj Kawicz.

Reklama książki Encyklopedia szkolna, zrealizowana przez grupę: Michał Gemzała, Maksymilian Kocon, Paweł Prus, Maciej Schiele, Jakub Świeciński.

Reklama książki Papierowe miasta J. Greena, zrealizowana przez grupę: Klaudia Furmankiewicz, Natalia Kowalczyk, Karolina Sobańska, Marta Zbierzchowska, Łukasz Mamiński.

Reklama książki Błękitny dym N. Roberts, zrealizowana przez grupę: Junona Kilian, Michalina Warchoł.

Reklama książki W śnieżną noc J. Greena, zrealizowana przez grupę: Huong Giang Krajewska, Agata Rogowska, Sylwia Szulborska, Justyna Wiązowska.

Reklama książki Ostatnie życzenie A. Sapkowskiego, zrealizowana przez grupę: Daniel Ciecierski, Marcel Orłowski, Kacper Pietrzak, Stanisław Świtkowski, Patryk Wakuliński, Sebastian Wielądek.

Reklama książki Harry Potter J. K. Rowling, zrealizowana przez grupę: Julia Furmankiewicz, Klaudia Furmankiewicz, Klaudia Jasińska, Julia Jezierska, Dominik Ziętala.

Reklama książki Słownik Palestyna, zrealizowana przez grupę: Patryk Dudek, Piotr Kowalewski, Jakub Kucharzewski, Krzysztof Markowski, Łukasz Mróz, Jan Siwiński.

Reklama książki Zwiadowcy J. Flanagana, zrealizowana przez grupę: Joanna Dziarnowska, Aleksandra Koniec, Anna Rafińska, Kamil Motucki, Jakub Piórkowski.

Reklama książki Wiedźmin A. Sapkowskiego, zrealizowana przez grupę: Mateusz Domaradzki, Kamil Juchniewicz, Rafał Vobożil, Mateusz Zarzycki.

Reklama książki Sherlock Holmes A. C. Doyle’a, zrealizowana przez grupę: Wiktoria Kossakowska – Wojdaszka, Julia Łuczak, Oliwia Pierzchała, Gabriela Surma.

Reklama książki Trzynaście powodów J. Asher, zrealizowana przez grupę: Sara Cimek, Zuzanna Koszyka, Wiktoria Wiśniewska.

Reklama książki Krzyżacy H. Sienkiewicza, zrealizowana przez grupę: Jakub Michalski, Jan Binzer, Mateusz Szostek.

Reklama książki Gra o Tron G. Martina, zrealizowana przez grupę: Weronika Berezka, Emma Ceryngier, Anna Luranc, Kacper Kaczkowski, Adrian Urbanek.

…………………………………………………………

3 czerwca 2016

Przedstawiam relację z naszego festiwalu filmowego „Imaginacja”, nagraną i zmontowaną przez naszych uczniów. Miłego oglądania!

…………………………………………………………………………………………

14 czerwca 2016

Krótkie podsumowanie projektu w kilku zdaniach:

Projekt okazał się odpowiedzią na zainteresowania młodzieży. Większość uczniów angażowała się we wszystkie działania, czyli aktywnie uczestniczyła w zajęciach, które poświęcone były często kwestiom teoretycznym oraz wykonywała elementy praktyczne (tworzyła etiudy filmowe). Uczniowie zaangażowali się w przygotowanie finału. Gdy poszukiwałam sponsorów, sami proponowali różne instytucje.  Nigdy nie miałam poczucia, że jestem sama w projekcie, bo zawsze znaleźli się uczniowie do pomocy – tworzyli zaproszenia, projektowali afisze, plakaty, przychodzili po lekcjach, by zająć się organizacją finału.

Poza tym myślę, ze projekt i zadania, które należało wykonać, pobudziły kreatywność uczniów. Nauczyły ich organizacji czasu, współpracy, ale również umiejętności czysto filmowych.  Naprawdę zrobiło mi się przyjemnie, gdy jeden chłopiec powiedział, że koledzy zazdroszczą mu takich zajęć. Innym razem gdy oglądaliśmy jakiś dokument (całkiem poza projektem i gadaniem o filmie), uczeń podszedł do mnie i zapytał, czy to jest impresja? Warto było zrobić ten projekt!

Czy projekt udało się zrealizować w całości?

Tak, udało mi się zrealizować wszystkie cele, które sobie założyłam. (A nawet coś więcej.)

Co było jego najmocniejszą stroną?

Myślę, że najmocniejszą stroną projektu było to, że stał się on w pewnym momencie zabawą, to znaczy robienie filmów było przyjemnością. Owszem, etiudy rodziły się w bólach, kłótniach, ale z drugiej strony było przy tym wiele zabawy. Pomysły, które przeszły moje najśmielsze oczekiwania, pokazały, że takie zajęcia otwierają uczniów, pobudzają ich kreatywność.  Ważny był też aspekt współpracy. Zdarzało się, że uczniowie często wykluczani mają takie umiejętności (np. montaż), że nagle odnaleźli swoje miejsce w klasie.

Co było najsłabszą stroną projektu?

Najsłabsze było to, że przeprowadziłam niewiele zajęć warsztatowych. Stąd też wiele głupich błędów, które uczniowie popełniają.  A ponieważ robiłam zajęcia podczas lekcji, liczebność klas nie pozwoliła mi na wiele ćwiczeń, które mogłam zrealizować w małej (np. 15-osobowej) grupie. Do tego brak sprzętu, by móc coś zrobić w szkole. Musiałam jeździć do Nowych Horyzontów i pożyczać kamery. Uczniowie też pytali o zajęcia z montowania, ale sprzęt w szkole jest tak słaby, że nie udźwignąłby porządnego programu do montowania (wiem, że na informatyce pracowali na Movie Makerze…). Jeśli nawet miałabym pieniądze na program, to żaden komputer szkolny nie udźwignąłby go.

Jeśli miałabyś ponownie zrealizować swój projekt, to co byś w nim zmieniła?

Byłyby to zajęcia dla uczniów w mniejszych grupach. Dobrze by było, gdyby wszyscy mieli kamery (co jak się okazało akurat nie jest problemem). Wcześniej byłam przeciwniczką, by projekt realizować w ramach zajęć artystycznych, jednak dziś wiem, że to wcale nie jest taki głupi pomysł. Widzę korzyści, które uczniowie czerpią – wszyscy (no może poza tymi, którzy ogólnie nic nigdy nie robią). Jeśli nawet ktoś nie ma kamery, to może grać, montować lub wykonać inną pracę.

Jakie rady możesz dać osobom przystępującym do realizacji filmowych projektów z uczniami?

Myślę, że trzeba sobie ułożyć jakiś plan (i go rozpisać, odpowiedzieć sobie na pytanie: po co to robię? w jakim celu to robię? co chcę osiągnąć?). Ważny jest proces i powolne wprowadzanie w tajniki filmu. Uczniowie myślą, że wszystko wiedzą lepiej, bo są młodsi i mają większe umiejętności techniczne. Pewnie coś w tym jest, ale wiele rzeczy robią „na hura”, co powoduje głupie błędy. Proces pomaga w przyswajaniu pewnych zasad, których warto się trzymać.  Również robienie filmów małymi kroczkami wyrabia technikę (mam nadzieję, że to jest w miarę jasne…)

Dzieciaki chcą oglądać swoje filmy i taki czas też trzeba przeznaczyć w swoim projekcie.

TRZEBA mówić o prawach autorskich!!

I ostatnia rada – nie przejmować się tym, że inni nauczyciele traktują Cię jak wariata, gdy tarzasz się z uczniami po podłodze w trakcie nagrywania lub biegasz z kamerą po szkole. Warto znaleźć dobre dusze, które wesprą, przytulą, powiedzą dobre słowo.

Czy Twój projekt wymagał poniesienia dodatkowych kosztów? Jeśli tak, to jak dużych i na co przeznaczonych?

Musiałam kupić kable i przejściówki, bo chciałam przeprowadzić warsztaty operatorskie. Wydałam na to ok. 100-200zł. Poza tym udało mi się uniknąć kosztów. (Gdyby w szkole był sprzęt jak należy, nie byłoby kosztów).

Jakie masz plany na przyszłość – czy zamierzasz kontynuować realizację filmowych projektów z uczniami?

Gdy zaczęliśmy kręcić, kręcimy co się da – Dzień flagi, relację z zielonej szkoły itp. Z pewnością chciałabym prowadzić koło filmowe z uczniami, którzy się filmem interesują. Poza tym chodzi mi ciągle po głowie pewien pomysł… Nie wiem, czy dam radę i czy w ogóle jest to coś sensownego… Myślałam, by „Imaginacje – poezja okiem kamery” stały się konkursem, by młodzież kręciła etiudy do wierszy na skalę Warszawy albo dalej. To wymaga dużej organizacji, pomocy, wsparcia osób z zewnątrz, sponsorów itp. Myślę o tym, ale muszę się jeszcze skonsultować z profesjonalistami.

Gdyby nie Akademia Nowe Horyzonty, w życiu nie miałabym takich umiejętności! No i chęci do zrobienia TAKIEGO projektu. Miał to być malutki projekt, a wyszedł ogromny – tak myślę.

………………………………………….

Konkurs „Imaginacje – poezja okiem kamery” był kontynuowany w kolejnym roku szkolnym. Oto jak przebiegał.